Chat with us, powered by LiveChat

Konkurrensen är hård i myllret av artiklar på internet, och du vill att just din hemsida ska sticka ut genom att ranka högt bland sökmotorerna. På så vis hamnar din hemsida längst upp bland sökresultaten. För att locka besökare till din hemsida är det därför viktigt att du redan från början publicerar kvalitativ och relevant content, helt enkelt. I detta inlägg ger vi dig fyra hjälpsamma tips för att skapa bra SEO, så att din hemsida kan synas och nå ut till målgruppen. Om du kan skapa bra SEO ökar du dessutom dina chanser att behålla dina läsares uppmärksamhet tillräckligt länge för att få dem att inse vad du har att erbjuda.

  1. Ha en relevant och informativ titel.
  2. Anpassa din SEO utifrån målgrupp och nyckelord.
  3. Använd dig av storytelling.
  4. Skapa bra SEO med content i form av multimedia.

1. Ha en relevant och informativ titel

Bra SEO innefattar en relevant och informativ titel. Om du vill att din hemsida ska ranka högt i sökmotorer är det därför viktigt att även dina sökord finns med. Nyckelorden har en viktig del i att sökmotorer ska veta om en sida innehåller den information som användaren eftersöker.

Checklista för en bra titel:

  1. Innehåller viktigaste nyckelorden.
  2. Är relevant med tanke på innehållet.
  3. Lockar många att klick (clickbait).
  4. Inte är för kort, men inte heller för lång.
  5. Unik SEO-titel för varje sida.
  6. Fungerar bra ihop med din SEO-beskrivning (meta description).

2. Anpassa din SEO utifrån målgruppen och nyckelord

Vi har alltid funnit det användbart att upprepa de riktade sökorden i texten – så länge det kan göras på ett sätt som lockar en läsare och förstärker upplevelsen. Om du inte vet vem dina mottagare är – kan du ändå skapa bra innehåll? Genom att ta reda på vilka ord dina besökare använder lär du känna dem bättre. Och om du bygger din text runt dessa ord känner dina besökare dessutom igen sig och du skriver utifrån vad du har kommit fram till. Om du vill få kvalitet i rankingen behöver du inte bara anta vem din publik kan vara, du måste veta vem din Buyer persona är för att kunna skapa innehåll som betyder något för dem.

Vi människor dras till berättelser som tillåter oss att använda vår fantasi, karaktärer och situationer som vi kan relatera till.

3. Använd dig av storytelling

För att få konsumenter att fastna för innehållet är det viktigt att berätta en historia. Vi människor dras till berättelser som tillåter oss att använda vår fantasi, karaktärer och situationer som vi kan relatera till. En metod som används för att sökoptimera text är Storytelling – vilket engagerar mottagaren eftersom det gör att ditt innehåll läses och delas om det görs på rätt sätt.

Ett exempel är att använda den omvända pyramid-stilen för att skriva. Den omvända pyramiden struktureras enligt tre huvuddelar, som lyder som följer:

  1. Den översta delen som innehåller den viktigaste informationen.
  2. Den mellersta delen som innehåller specifikt innehåll.
  3. Det slutar med kompletterande information.

Till exempel; säg att du ska anordna en fest. Den övre delen skulle innehålla festens viktigaste detaljer, exempelvis en beskrivning av evenemanget, datumet och platsen. Specifikt innehåll som DJ och tema kommer att ligga i mitten. Den kompletterande informationen, om arrangörerna och festens bakgrund, hamnar sist.

4. Skapa bra SEO med content i form av multimedia

En bild, video, diagram eller infografik kan verkligen vara värt tusen ord. Människor ser hellre på en helhet, som bilden nedan med visuell information. Det innebär att dina medier kan komplettera eller göra ett bättre jobb för att förklara innehållet. Ur ett sökordsperspektiv, kom också ihåg att sökordsbeskriva bilden.