Chat with us, powered by LiveChat

E-post har varit ett viktigt verktyg för otaliga företag under många år och det finns goda grunder till detta. Studier visar att mer än en tredjedel av världens befolkning kommer att ha använt e-post innan 2020. Därför har Concito gjort en lista över olika typer av e-postmarknadsföring som kan hjälpa dig att nå din målgrupp.

Trots att fler och fler utför e-postmarknadsföring i sitt arbete innebär inte det att de gör det rätt. Att arbeta med e-postmarknadsföring är inte lika enkelt som att skriva ett e-postmeddelande och trycka på ”skicka”. Du måste bygga en e-postlista med relevanta kontakter (läs mer om e-postlistor här), integrera med e-automation och förstå mångfalden av de typer av e-postmeddelanden som du skickar till dina kunder. Det sistnämnda är särskilt underskattat av många, och om du är den typen som bara skickar nyhetsbrev kan jag redan säga att du missar många möjligheter med e-postmarknadsföring.

Nyhetsbrev

Ett nyhetsbrev är ett e-postmeddelande som du regelbundet skickar till dina kunder eller prospects med innehåll som beskriver företagets senaste aktiviteter. Syftet med nyhetsbrev är att bygga och upprätthålla relationer med befintliga och potentiella kunder.

Transaktionsmail

Transaktionsmeddelanden skickas automatiskt till mottagare efter att ha utfört en särskild åtgärd; till exempel när en person anmäler sig till ditt nyhetsbrev eller köper en produkt. Med transanktionsmeddelanden kommer du i kontakt med dina dina leads och befintliga kunder.
Här är tre exempel på de vanligaste metoderna:

Ett Välkommen-mail:  Till exempel skickat till personer som nyligen har anmält sig till din blogg eller nyhetsbrev.

Bekräftelsmail: Ett bekräftelsemail informerar dina kunder om deras köp. Denna typ av e-post används också ofta för att informera kunder att deras paket är på väg.

Follow-up mail: En uppföljningspost eller follow-up mail  skickas till kontakter som har laddat ner eller registrerat sig för något på din webbplats.

Lead nurturing emails

På ren svenska betyder lead nurturing att ta hand om sina leads. De flesta fokuserar på leads som en del av kundresan, efter att en ny lead har uttryckt ett behov.

Oftast använder du automatiserade e-postmeddelanden i dina ledande aktiviteter. Dessa e-postmeddelanden kopplas vanligtvis till en serie mails som är avsedda att leda en lead genom försäljningsprocessen. Den skickas automatiskt när en användare utför specifika åtgärder, till exempel: hämtar innehåll från din hemsida.

För att få ut så mycket som möjlig av dina ledande aktiviteter är det en bra idé att segmentera din e-postlista i förhållande till leads: ens beteende. På så sätt kan du rikta in dina mail och göra dem så relevanta som möjligt för dina mottagare.

Informativa mail

Informativa mail påminner mycket om nyhetsbrev, eftersom de är förenade med att uppdatera mottagare om interna händelser i organisationen. För informativa mail är huvudämnet ofta:

  • Nytt innehåll
  • Produktuppdateringar
  • Kommande händelser
  • Eventuppdateringar
  • Nya partnerskap.

Vill du till exempel att dina mottagare ska anmäla sig till ett kommande webbinar? Då är det viktigt att din e-post innehåller viktig information om registrering, datum och tid. Även en kort beskrivning och information om var och hur du registrerar dig.

Att förstå skillnaderna i de e-postmeddelanden som du skickar till sina kunder eller leads är avgörande för framgångsrik e-postmarknadsföring. Håll ögonen på bloggen om du vill bli mer medveten om hur du blir expert på ämnet.

Leave a Reply