Chat with us, powered by LiveChat

Är e-postmarknadsföring dött? Mördat av GDPR? Nej, lyckligtvis inte. Så tryck inte på deleteknappen riktigt än vad gäller dina kontakter. Så, hur fungerar egentligen GDPR och e-postmarknadsföring tillsammans?

Så, där sitter du nu med ett par hundra, kanske tusen kontakter i ditt CRM. Kontakter du köpt eller anskaffat under lång tid, förädlat eller besudlat och betraktat som strukturkapital att realisera när tiden är rätt.

In genom dörren kliver GDPR och du blir lite mer gråhårig på bara några dagar. Skräckscenario efter skräckscenario spelas upp i sociala medier, inte minst från de konsulter som jobbar med att ta bort eller lindra huvudvärken som är GDPR. Ingen data är tillåten. Alla kommer granskas, böterna blir skyhöga. Och där sitter du med ansiktet i händerna och tankar som snurrar:

Är allt förgäves? Vilka risker löper vi om vi behåller datan så som den är?

Är e-postmarknadsföring dött? Mördat av GDPR? Nej, lyckligtvis inte, så tryck inte på deleteknappen riktigt än vad gäller dina kontakter.

Hur fungerar GDPR?

En stor del av den persondata ni har i ert system är sannolikt obsolet, så den har ni ju ändå ingen större nytta av. Den del som faktiskt fortfarande är relevant för er har ni rätt till, om det är rimligt att personen ifråga är en tänkbar mottagare för er marknadsföring. Med det sagt har ni inte rätt att lagra uppgifter över längre tid än nödvändigt. Det betyder att ni måste göra det enkelt för mottagaren att begära färre eller inga utskick från er.

Framöver är det samtycke som gäller, men här blir det luddigt. De flesta systemstöd värda namnet har satt regelverk för att man inte ska kunna spamma mottagare. Det fanns redan innan GDPR. Men nu har man tagit hängslen och livrem för att se till att den som marknadsför verkligen anser sig ha laga rätt att kommunicera med mottagaren. Ett underförstått samtycke som omedelbart upphör så fort mottagaren vill bli bortplockad eller bortglömd. Den enda lilla tankevurpa jag hittat här – jag kommer till det positiva med GDPR och e-postmarknadsföring snart – är att om jag, i min yrkesroll, väljer att bli bortglömd, hur ska då den som marknadsför sig mot mig veta att den inte får marknadsföra nästa gång – hen har ju glömt bort mig?

Det positiva med GDPR!

  • Sannolikt får du, som privatperson, färre e-mail från seriösa företag du inte uppsökt. De oseriösa kommer nog inte minska, är jag rädd.
  • Den lista du har att jobba med i din egen marknadsföring blir mycket mer träffsäker; hellre 100 kontakter med uttalat intresse av era lösningar, än 200 kontakter som fullständigt struntar i vem ni är eller vad ni gör.
  • Datan ni får ut av interaktionen med er publik blir mycket mer värdefull eftersom den inte fläckas av mottagare, utan grundas i reellt intresse.
  • Enligt principen om “Consistency & Commitment” (R. Cialdini) är de mottagare som givit samtycke också mer benägna att ge ifrån sig mer än så. En bra källa till både data och möjliga intäkter, om allt vill sig väl.

Hur bör man göra?

Alla organisationer bör göra en hälsocheck på den data man har i tex sitt CRM, och sedan rensa upp i detsamma. Väljer man att skicka ut ett mail till samtliga kontakter med fråga om samtycke riskerar man en stor grå massa som inte svarar alls och därmed inte ger samtycke. Går man på linjen om att utvalda personer är rimliga att bearbeta eftersom de ingår målmarknaden, då blir det istället upp till mottagaren att avböja framtida kommunikation. Båda tycks vara legitima så länge man har koll på lagring och hantering av sin persondata. GDPR är inte skapat för att hindra etiska företag att marknadsföra sina lösningar – GDPR är till för att motverka den motsatta gruppen och värna personers integritet.

GDPR och e-postmarknadsföring tillsammans

Med allt ovan sagt – är e-postmarknadsföring på dekis ändå? Nja, skulle jag säga. Det har blivit svårare att få uppmärksamhet och engagemang eftersom konkurrensen om mottagarnas tid är hård, precis som i flöden på sociala medier. Skillnaden däremellan är väl att i e-postmarknadsföring styr du hela processen, och kan mäta på ett tydligt och pålitligt sätt. Jobbet framöver blir alltså att fortsätta vara relevant och intressant för mottagaren. Det gör man bäst genom att känna sin marknad, skapa intressant och värdefullt innehåll, och nyfikenhet för att  mottagaren ska öppna just ditt e-mail. Vill du veta mer om hur du tar dig an den uppgiften är du mer än välkommen att ge samtycke till att vi skickar dig ett mail när vi släpper nytt material här i bloggen. Eller, är du kanske inte redo för ett sådant åtagande, men är lite nyfiken på att läsa lite mer ändå? Se här:

  • Så gör du en hälsokontroll och en rensning av persondata i ditt CRM.
  • Så skapar du en framgångsrik e-postkampanj.
  • Hur mäter du framgången i en e-postkampanj?

Leave a Reply