Skip to main content

Många företag erbjuder högkvalitativa produkter och tjänster, men få vet hur de ska nå ut på rätt sätt. Detta dilemma är uppenbart väldigt kostsamt, så att hitta en lösning är tvivellöst högprioriterat.
Vi vet allt om leads och hur ni lyckas med leadsgenerering – välkommen att ta del av vår kunskap.

Att attrahera nya besökare och konvertera dessa till leads är en utmaning för många företag idag. Vi lever i en värld som är överfull med content, och dessutom riktigt bra content. Vad vi än googlar finns det svar på. Därför är det ännu viktigare att jobba med leadsgenerering.

Vad som alltid fungerar om man vill fånga en målgrupp är att erbjuda utbildande och inspirerande content. Det ger kunden ett seriöst intryck av er verksamhet, där den kan förkovra sig i det företagsspecifika ämnet. Finns detta utbud inte hos er, då riskerar konsumenten söka sig vidare till era konkurrenter.

För er blir uppgiften att skapa värdefullt och relevant innehåll, och sedan använda detta för att konvertera era besökare till leads.
Lättare sagt än gjort, kanske. Därför ska vi guida er igenom processen för att generera fler leads till ert företag!

Vad är leadsgenerering?

Leadsgenerering är processen av att attrahera besökare till att konvertera dem till leads. Det handlar om att spåra den potentiella kundens aktiviteter och beteende och bibehålla engagemanget hela vägen till att de är redo att överlämnas till säljansvarig. Det kan vara en lång process som pågår i flera år, men i vissa fall tar det inte längre tid än några veckor.

Vad är ett lead?

Ett lead är någon som visar intresse i ditt företags produkt eller tjänst, på vilket sätt som helst, egentligen. Så, istället för att ni som företag approcherar någon som aldrig har hört talas om ert företag, så kommer ni ha kontakt med personer som faktiskt visat intresse för er produkt eller tjänst. Det finns olika typer av leads, nedan går vi in på fyra olika – MQL, SQL, PQL och Service Qualified Lead.

Marketing Qualified Lead (MQL)

Marketing Qualified Leads är alla kontakter som har interagerat med era marknadsföringsaktiviteter men inte är helt redo för att få ett säljsamtal. Ett exempel på detta kan vara om en kontakt fyllt i ett formulär och laddat ner en guide på er webbplats. Det betyder inte att besökaren vill köpa er produkt eller tjänst, de letar bara efter utbildande eller inspirerande content.

Sales Qualified Lead (SQL)

Sales Qualified Leads är kontakter som gjort någon form av handling som visar på intresse att eventuellt bli kund hos er. Ett exempel på detta kan vara om en kontakt fyllt i ett formulär om att få testa er produkt eller ladda ner en prislista.

Product Qualified Lead (PQL)

Product Qualified Leads är kontakter som visar intresse för era produkter eller tjänster, exempelvis genom att anmäla sig för en gratis demo. Ett PQL hör ofta av sig för att ställa specifika frågor kring er produkt eller tjänst.

Service Qualified Lead

Service Qualified Leads är redan er kund, och i detta stadie har de ett intresse för fler produkter eller tjänster hos er. Här finns stor potential för merförsäljning.

Varför behöver ni leadsgenerering?

När en okänd person initierar en dialog med er genom att visa ett organiskt intresse för ert företag är övergången från okänd person till kund mycket mer naturlig.

Leadsgenering är det andra steget inom inbound marketing-metodiken. Det är när ni väl lockat trafik och är redo att konvertera dessa besökare till leads som ert säljteam kommer in i bilden.

Två typer av leadsgenerering

Det finns så klart olika sätt att arbeta på när det kommer till leadsgenerering, två av dem är inbound marketing och outbound marketing.

Är ni inte helt bekanta med uttrycken? Här följer en snabbgenomgång:

Inbound marketing handlar om att attrahera nya besökare och kunder genom bra content. Användare kommer till er istället för att ni måste leta upp dem. Outbound marketing är motsatsen – i den modellen letar ni upp kunden och försöker få deras uppmärksamhet.

När ni nyttjar inbound marketing är en grundpelare personas. Genom att arbeta med personas kan ni på ett enklare sätt nå ut med rätt budskap till rätt person.

Hur genereras leads?

När ni nu förstår hur leadgenererering passar in i inbound marketing-metoden kan vi gå genom stegen i leadsgenereringsprocessen.

Först upptäcker en besökare ert företag genom en av era marknadsföringskanaler, till exempel webbplatsen, bloggen eller via sociala medier.

Besökaren klickar sedan på er call-to-action (CTA) – en bild, en knapp eller ett meddelande som uppmuntrar besökaren till någon form av handling.

Er CTA tar besökaren till en landningssida, som är en särskild utformad webbsida för att fånga leadinformation i utbyte mot ett erbjudande.

Ett erbjudande är innehållet eller något av värde som ”erbjuds” på landningssidan, det kan vara en e-bok, en kurs eller en mall. Erbjudandet måste ha tillräckligt med uppskattat värde för att en besökare ska vilja lämna sina personuppgifter i utbyte mot tillgång till erbjudandet.

Formuläret på er landningssida består av olika fält som samlar in information i utbyte mot erbjudandet. När en besökare fyller i formuläret har ni ett nytt lead.

Nyckeln till att generera leads är att skapa och spåra content.
Ni behöver fyra komponenter:

  • Content-erbjudande
  • CTA (call-to-action)
  • Landningssida
  • Formulär

Värdefullt innehåll i utbyte mot besökares kontaktuppgifter

Ni har säkert fyllt i flera formulär någon gång. Laddat ner en guide, en infographic eller anmält er till ett webinar. När ni skapar innehåll som är “låst” bakom ett formulär är en grundregel att det ska kännas som om det är något ni borde ta betalt för. Er “betalning” är besökarens kontaktuppgifter.

  • Prenumerera på nyhetsbrev.
  • Få en rabattkupong.
  • Webinar och event.
  • Gratis demo.

Ladda ner premium content, såsom ebooks, guider, white papers etc.

Kom ihåg – det ni behöver för att börja generera leads är ett erbjudande och en landningssida. Med tiden kan mer och mer content skapas, detta med hjälp av den information som er nyfunna kundkrets bistår er med. Anpassa innehållet efter kunden, alltså.

Leadsgenerering – Best Practice

  • Skapa värdefullt content utifrån varje steg i köpresan.
  • Er CTA ska gå till en unik landningssida – och glöm inte att göra en riktigt grym CTA!
  • Investera strategiskt, tid och energi, i era sociala medier.
  • Experimentera och optimera.

Slutsatsatsen är att:
Den som vill lyckas med leadsgenerering gör bäst i att anpassa sitt innehåll efter den målgrupp man vill nå. Människor dras mot vad de attraheras av – och er uppgift är att analysera och uppfylla de förväntningar en potentiell kund har.

Fortsätt skapa bra erbjudanden, CTA, målsidor och formulär. Var i nära kontakt med ert säljteam för att se till att ni regelbundet levererar högkvalitativa leads. Sist men inte minst: sluta aldrig testa. Ju mer ni testar och ifrågasätter varje steg i er inbound leadsgenerering, desto mer förbättrar ni leadkvaliteten – och ökar intäkterna.

Behöver du experthjälp? En väl genomförd försäljningsstrategi kan vara nyckeln till att ert företag når uppsatta mål. Concito Consulting har mer än 14 års erfarenhet av att optimera försäljningsstrategier och säljprocesser.

Vill du ha gratis rådgivning?

Klicka på knappen för att boka ett 30 minuters möte!

Boka fri rådgivning