Chat with us, powered by LiveChat
Försäljning

4 trender som påverkar dagens B2B-försäljning

4 trender som påverkar dagens B2B-försäljning

Säljprocessen har förändrats de senaste åren, vilket ofta är kopplat till digitaliseringen. Kraven från kunder har ökat, då köparens beteende har förändrats.

1. Dagens kunder är mer pålästa än tidigare
De gör sin egen research på nätet och på sociala medier, de vet helt enkelt vad de vill ha innan de kontaktar dig.

2. Framtidens säljare måste kunna förmedla ett direkt värde
När du väl har lyckats ta kontakt med kunden så måste du hitta ett snabbt sätt att förmedla en positiv upplevelse och ett värde med din tjänst. Du bör alltså kunna svara på frågor som:
Vem är er kund?
Hur köper kunden?
I vilka kanaler finns kunden?
Hur kan din tjänst hjälpa kunden?

3. Dagens försäljning kräver mer analys och kunskap
Då kunden är mer påläst behöver du som säljare arbeta mer smart, strukturerat och effektivt för att kunna nå dina mål. Du behöver även läsa på mer, lära dig att lyssna på dina kunder och vilka kunder som gör en skillnad för att nå sina mål.

4. Allt fler använder sig av säljstöd
Flera undersökningar visar att de företag som använder sig utav säljstöd är mer framgångsrika. Det blir en väldigt mycket svårare process att hålla koll på sina kunder utan att ha ett bra säljstödsystem som hjälp.

 

Leave a Reply