För att fira Zapiers lansering av sina senaste funktioner i Pipedrive, som i sin tur fokuserar på leadshantering, vill vi tipsa om de bästa sätten för hur du enklare kan hantera din leads- tack vare automatisering via Pipedrive. 

Här följer tre sätt för att du med enkelhet ska kunna ta tillvara på Pipedrive och Zapiers senaste funktion: nämligen automatisering av din leadsgenerering-process. 

Anslut dina annonseringsverktyg direkt till din Lead inbox 

För att exempelvis skapa kontakter, deals och företag i Zapier kan du ansluta både Pipedrive och dina annonseringsverktyg. Nu kan du dessutom ansluta Facebook Lead Ads, Google Ads och andra annonseringsverktyg i Pipedrive. Det gör du för effektivt skapa nya leads eller händelser i din Lead Inbox.

Tack vare den nya funktionen kan du numera bättre organisera dina leads. Det kommer följaktligen resultera i att Pipeline inte svämmar över med andra leads som inte är kvalificerade ännu.

Med Zap kan du automatiskt skapa leads direkt i din Lead inbox efter att de har interagerat med ditt Facebook-tillägg.

Zapier ansluter Pipedrives Lead Inbox med över 60 olika annonseringsverktyg. Varför inte redan nu söka efter det du behöver direkt på Zapiers webbplats? 

Nå ut till nya leads automatiskt 

Med Zapier kan du använda triggers som automatiskt skickar ut mejl till nya leads i din Leads inbox. Fördelen som medföljer är att du därmed i ett tidigt stadie kan kvalificera dem och följa upp.

Vidare kan du exempelvis ansluta din Pipedrive och Gmail så att ett välkomstmejl automatiskt skickas ut till nya leads. Du kan också använda Pipedrives funktion Workflow Automation om du redan har anslutit din email i Pipedrive.

Du kan därutöver lägga till nya leads i din lista för nyhetsbrev, vilket förutsätter att du har anslutit Pipedrive och Zapier. Glöm inte att om du eller ditt lead befinner sig i EU måste ni uppfylla kraven inom GDPR för email-marknadsföring.

Oavsett om du använder Mailchimp eller exempelvis Activecampaign så kommer nya leads med all säkerhet att läggas till i ditt nurture flow. Det finns ett flertal andra sätt att använda PipeDrive och Zapier på, för att automatisera din lead nurturing process och för att få in heta leads i din funnel. 

Använd Pipedrives funktion för leadsgenerering

Du kan faktiskt automatisera leadsgenerering genom att enbart använda Pipedrives funktion för Workflow Automation och tillägg.

Förra året lanserade vi nämligen flera program för att hjälpa dig att generera mer högkvalitativa leads. Den första är Leadbooster tillägget som nu lanseras med fyra användbara funktioner:

  • Prospector
  • Web Forms
  • Chatbot 
  • Live chat 

Vår funktion Web Visitors tillägg finns också som ett alternativ. Den ger dig möjligheten att upptäcka anonyma organisationer som har besökt din hemsida. Vidare kan både Leadbooster och Web Visitors tillägg enkelt anslutas till din Leads Inbox. Det är en ny sektion i Pipedrive som hjälper dig att organisera leads. Här får du även en överblick på de leads som du troligast kommer att konvertera.

När du installerar din Leadboosters Chatbot behöver du bara välja “Leads”. Därefter kommer alla nya leads från Chatboten att gå direkt in i din Lead Inbox. 

Du kan också göra samma sak med Web Forms, så att alla som fyller i ett av dina formulär kommer att läggas till direkt i din Leads inbox. 

Med Workflow Automation kan du automatiskt skicka iväg mejl eller schemalägga aktiviteter när ett lead har lagts till, uppdaterats eller har raderats i din Leads Inbox. En ytterligare funktion är att när du har vunnit eller avslutat en affär kan du automatiskt skapa ett nytt lead. 

Det finns flera andra sätt för att integrera Pipedrive och Zapier för att automatisera hela din säljcykel. Det är dessutom är en stor fördel när flera jobbar på distans. Kombinera alla ovannämnda funktioner och tips, plus Zapier, för att på bästa sätt kunna automatisera hela din leadsgenerering och din hanteringsprocess överlag. 

Originalkälla: https://www.pipedrive.com/en/blog/pipedrive-zapier-leads

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.